Tip Cuci Baju Lama Bayi Dengan Selamat

Bismillah,

Masa saya hamil anak kedua tahun lepas, saya cuma beli baju baru sepasang untuk baby.
Yang lain2, recycle kakak punya je :p

Ada baju yang macam dah kusam sikit, tapi masih elok untuk dipakai. Sayang sebab masih elok dan cantik.
Lagi pun zaman GST nie, serba serbi mak kena jimat.

Tip Cuci Baju Lama Bayi Dengan Selamat :

PicsArt_07-11-09.57.59

1. Letak 4 – 5 titik Basic H dalam sebaldi air suam.

2. Masukkan baju yang nak dibasuh.

3. Rendam dalam 45min – 1 jam.

4. Basuh dalam washing machine macam biasa.
Titiskan setitik dua Basic H lagi.

Mudah, kan ??

Insya Allah, warna kuning di celah lipatan jadi bersih. Yakin lah nak pakaikan untuk next baby kannn..

Kenapa saya pilih BASIC H ?

 √ Selamat untuk si comel

 √ Bebas toksik      

√ Daripada ekstrak jagung & kelapa            

√ Tanpa klorin                

√ Tanpa bahan kimia  berbahaya    

√ Jimat sangat !

PhotoGrid_1467151406015

Harga sebotol hanya RM 46 sahaja , 1001 kegunaan !

Mendobi dengan selamat,
Aimie Suyat
013 2293413

Bagaimana Boleh Terjebak Dengan Shaklee ?

Bismillah..

Anda semua mesti ada kisah tersendiri bagaimana terjebak dan tersuka kepada sesuatu benda atau perkara.

Saya pun ada cerita dan kisah, bagaimana saya boleh terjebak dengan Shaklee nie :)

BAGAIMANA KENAL SHAKLEE ?

PicsArt_07-21-01.13.47

Saya mula tahu kewujudan Shaklee tahun 2010, tapi sekadar tahu saja lah :)

Tahun 2013 – saya start consume ESP. Beli dari kakak yang juga ahli Shaklee. Tapi consume on off gitu, maklum lah masa tue rasa mahal sangat nak beli supplemen nie. Ada duit, beli. Takde duit, senyap sajalah !

Masa mengandungkan anak sulung juga saya consume Shaklee. Bawa vitamin ke klinik, tunjuk pada doktor apa yang saya ambil :) Doktor kata Ok, saya tak ambil ubat di klinik dah.

BAGAIMANA TERJEBAK DENGAN SHAKLEE ?

Dah lama saya intai sahabat saya buat Shaklee ( sekarang dah jadi upline saya pun, he )

Banyak yang saya belajar daripada insan ini. Hatinya cekal, semangatnya kental, pergantungannya pada Allah kuat !

Saya mula kenal insan ini ketika sama2 berkursus persediaan untuk ke Mesir pada tahun 2006.

Sampai di bumi Mesir, kami ditakdirkan sekuliah & serumah.

Kami jadi sahabat baik.
Gaduh, rajuk, suka, duka, masam manis semua ada :p

Bila dah grad, masing2 bawa diri. Jarang sangat dapat jumpa, tapi doa dan ingatan yang mendekatkan kami.

Beliau ke Muar, saya masih di Selangor. * sayang tau nak hijrah ke luar Selangor, huhu *

Sebab beliau lah saya terjebak dengan Shaklee.
Beliau merupakan upline saya di bawah AnNusair Empire.

Teruja bila sembang2, dapat tahu bonus Shaklee yang beliau dapat melebihi gaji hakiki. Resign kerja – dapat jaga anak sendiri, dapat fokus sepenuh masa pada bisnes.
Best kan ??..
( tapi kena usaha okay, bukan goyang kaki )

Beliau sangat positif orangnya, tak jemu bagi tunjuk ajar dan berkongsi ilmu.

Kalau beliau menulis, mudah sentuh hati pembaca.
Jeles, jeles..nak jadi macam tue juga ! :)

Ummi yang kuat dan tabah kepada Little Fighter – Miqdad AnNusair yang sakit jantung berlubang.

Moga Allah kurniakan kebaikan dan kesihatan yang berpanjangan buat Mami Shaklee saya Zulaikha Ali aka blogger www.ummuayyash.com :)

PhotoGrid_1466656788131

Dalam Shaklee, saya jumpa teamwork yang hebat ! Saya tak pernah rasa ditinggalkan keseorangan → pasti ada tangan yang akan ‘ tarik ‘ sekali supaya tidak keciciran.

———-

Nak join team kami ? Tak rugi, malah sangat best !

Contact cepat 013 2293413 ( Aimie )

Hapuskan Sawang Dan Kembali Bersiaran

Bismillah.

Lama sangat rumah maya nie ditinggalkan. Moga tak culas pada tanggung jawab ini lagi :)

Serik dah biar rumah bersawang, jenuh nak cuci dan bersihkan.

Menulis dari hati → itu yang penting. Mencari ruang di celah kesibukan masa. Allah bagi semua orang 24 jam sehari, moga saya dapat manfaatkannya dengan baik dan penuh dengan berkah.

Enjoy ya follow blog yang tak seberapa ini. Mudah2an bermanfaat buat yang membacanya :)

 

 

 

5 Langkah Kekalkan Hubungan Mesra Antara Ibu Dan Anak

Dalam arus kemodenan yang serba canggih ini, sebenarnya tidaklah sukar untuk memastikan hubungan ibu dan anak kekal mesra berpanjangan. Jarak yang jauh bukan lagi penghalang untuk menjalinkan hubungan yang erat dan mesra sesama ahli keluarga.

Whatsapp, Telegram, Facebook dan berbagai lagi aplikasi kemudahan telefon pintar boleh digunakan. Namun begitu, sikap mengambil berat tentang satu sama lain seharusnya dilatih sejak kecil agar ia menjadi kebiasaan dan sebati dalam diri apabila anak menginjak dewasa.

Apa yang perlu disedihkan ialah apabila anak tidak merasa ibu bapa dan ahli keluarga sebagai insan terpenting dalam hidup. Dunia luar, kawan-kawan dan gajet lebih diutamakan daripada keluarga sendiri. Mohon dijauhkan ya !

APA YANG IBU PERLU LAKUKAN UNTUK LATIH ANAK SUPAYA SENTIASA BERHUBUNGAN DENGAN KELUARGA ?

1# Latih anak agar selalu memberitahu aktiviti hariannya

iStock_girl_telling_mom_secret_whispering_LARGE

Amalkan dan latihlah anak untuk memberitahu ibu atau ahli keluarga yang lain ke mana dia pergi dan apa yang dia akan buat setiap hari. Ia bukanlah satu bentuk kongkongan, namun sangat berkesan dalam mengekalkan kemesraan dalam hubungan keluarga.

” Mama, Aisyah nak belajar di rumah Asma’ ye “.

” Kakak, Ummi ada mesyuarat Muslimat Masjid petang nie “.

Kan sejuk dan lega apabila kita tahu pergerakan aktiviti masing-masing. Tak gitu ? :)  Ibu sepatutnya terlebih dahulu  menjadi contoh agar sikap terbuka ibu disenangi dan mudah diikuti oleh anak nanti.

2# Tinggalkan mesej

Sekiranya ibu atau anak tidak dapat memberitahu secara lisan kerana tidak berjumpa atau handphone kehabisan bateri, tinggalkan mesej bertulis di tempat yang mudah dilihat contohnya peti sejuk, atas meja atau sebagainya.

Beritahu anda ke mana dan bagaimana anda atau mereka boleh dihubungi. Mudah kan ? Sweet sangat bila tinggalkan nota kecil :)

download (3)

3# Telefon dan beritahu

Pastikan ibu atau anak menelefon dan memberitahu sekiranya ibu atau anak akan pergi lebih lama dari yang dirancangkan atau akan pulang lebih lewat daripada waktu kebiasaan.

download

Ia sangat penting untuk mengurangkan kerisauan dan salah faham dalam keluarga.

4# Hubungi bila berjauhan

Sekiranya berjauhan sesama ahli keluarga, hubungilah mengikut kesesuaian dan kemampuan.

e4828fd667ef3b610e64456e4566f879

Jika anak belajar jauh, sekali sekala ibu boleh mengirim surat atau poskad. Bukan tak boleh berhubung menggunakan handphone atau sms, tetapi ada sentimental value yang akan diingati dan dikenang menjadi pengubat rindu !

5# Selalu update perkembangan

images

Beritahu dan update perkembangan diri dari masa ke semasa kepada keluarga. Biasakan sikap ambil berat dan ambil tahu supaya tidak rasa kekok dan asing apabila bertukar cerita dan bertukar pendapat sesama keluarga.

=========================================================

Bunga yang cantik nan indah, jika tidak disiram dan dibaja pastinya akan layu. Begitu juga hubungan kekeluargaan, perlu disiram dengan kasih sayang dan kepercayaan agar sentiasa segar dan mesra sepanjang masa.

Jangan lupa juga doa kita kepada mereka yang disayangi. Semoga Allah pelihara dalam rahmat dan kasih sayangNya ! :)

Ayah, Pamerkan Kasihmu !


Tugas utama seorang ayah mencari rezeki bukanlah alasan untuk berlepas tangan dalam mendidik dan bermesra dengan anak-anak. Sesekali, sentuhan lelaki bergelar ayah sangat diperlukan.

Jika dahulu, ayah dilihat sebagai satu simbol ketegasan, pemarah, panas baran, dan garang. Namun begitu dengan pendedahan terhadap ilmu parenting dan kekeluargaan pada masa kini, telah mengubah stigma tersebut. Ayah juga adalah insan penting dalam memcorak anak tau !

Ada juga para ayah yang rasa kekok untuk bermesra dan bermain dengan anak. Nanti dilihat tidak gentleman pula. Oh, tidak ! Itulah antara perkara yang Rasulullah suka lakukan :)

BAGAIMANA AYAH BOLEH PAMERKAN RASA KASIH KEPADA ANAK ?

1# Bercakap dengan anak secara mesra

Sentiasa bercakap dengan nada yang menunjukkan kemesraan.Jangan marah-marah, kerana ia boleh merenggangkan hubungan. Anak tahu dan faham apa yang ibu ayah lakukan.

2# Selalu berkomunikasi antara satu sama lain

download (3)

Jika anak tak mahu dilayan oleh ayah, awas ! Ayah mungkin seperti orang asing di mata anak kerana kurangnya komunikasi. Ada juga ayah yang berkecil hati bila anak hanya mahu ibu. Koreksi dirimu, ayah !

3# Pandang mata dan wajah anak ketika bercakap

Lihatlah apa yang bermain dalam hatinya. Senyum dan layanlah anak dengan kasih sayang. Waktu berlalu dengan pantas, pastinya ayah tak mahu tertinggal mencipta memori dengan anak-anak.

4# Ucapkan kata-kata sayang

Tak usah malu mengungkap kata-kata sayang kepada anak. Biar anak tahu, ayah benar-benar sayangkannya. Biasanya anak akan respons kembali.

” Walid saayang Kakak “, tentunya anak gembira nanti. Moga sampai besar, ayah tak segan nak ucapkan sayang kepada anak :)

5# Belailah anak selalu

download

Jangan abaikan sentuhan dan belaian secara fizikal, tetapi mengikut kesesuaian umur dan jantina juga. Peluklah mereka saat sedang membesar, anak akan rasa selamat dan dilindungi.

6# Luangkan masa bersama

Sesibuk mana pun tugas ayah, jangan abaikan masa emas ini. Jadilah orang pertama yang mendengar ketika anak meluah masalah.

images

Aktiviti santai seperti membaca buku, bermain blocks, melukis dan lain-lain juga boleh diaplikasi dan dilakukan bersama.

Peringatan bersama :

Mengasuh dan mendidik anak bukanlah satu tugas yang mudah. Didikan awal di rumah juga berperanan membentuk sikap dan peribadi anak.

Ayah, jadilah lelaki pertama yang anak akan cari bila dia dalam kesedihan. Pinjamkan bahu untuk anak menangis sepuas hati.

Tegarkah ayah lihat anak gadis ayah nanti mencari lelaki lain untuk mencurah rasa ? ..

Jom jadi ayah yang hebat. Always jadi HERO di hati anak-anak semua ! :)

Salam Ikhlas,

Aimie Suyat ( ID 1161055 )

Personal FB : Aimie Suyat

Page FB : ummiohsemdotcom

Page FB 2 : Kedai Vitamin Hulu Langat

aimie_suyat@yahoo.com

013 2293413

Pengedar Shaklee Kawasan Hulu Langat

POS LAJU dan GDEX ke seluruh Malaysia

 

 


 

Bila Anak Cerewet Makan, Apa Ibu Ayah Perlu Buat ?

Menghadapi karenah anak yang cerewet tentang bab makan, memang merunsingkan ibu ayah. Ada saja yang tak kena bila dihidangkan makanan di atas meja. Ada yang terlalu memilih, memilih makanan yang disukai sahaja tanpa peduli tentang khasiat makanan tersebut.

Sebagai ibu ayah, kita sememangnya bertanggung jawab di atas masalah ini. Didikan itu bermula dari rumah, dan kitalah yang harus memulakannya ! :)

Alhamdulillah, buat masa ini si kakak Maryam Azra tiada masalah untuk makan. Cuma bila dah besar sikit, dah mula pandai taknak makan sayur. Sabar sangat ! Jadi, Ummi terpaksalah trick sikit dalam seni masak memasak nie.

Contoh, Azra taknak makan carrot. Ummi pun rebus kentang dan carrot sampai lembut dan lenyekkan. Buat macam bergedil. Syukur, Azra makan dengan jayanya ! Sepupu Azra tak makan brokoli, alternatif lain ibunya blend brokoli sampai hancur dan masuk dalam kuah sos sphagetti bolognese :)

TIP ATASI ANAK ” PICKY EATER “

download (12)

1# Sediakan pelbagai jenis menu

Walaupun nampak renyah dan memenatkan, lakukan demi si manja anda :) Bukan bermaksud nak kena hidang 7-8 menu, cukup sekadar 2-3 pilihan yang anak boleh cuba – Roti / bijirin / telur rebus – contohnya. Ahli keluarga lain boleh menikmati makanan seperti biasa tanpa memaksanya untuk makan. Sedikit masa lagi, mungkin dia akan menerimanya dan mula makan tanpa memilih !

2# Hidangkan dalam saiz yang kecil

Ya, tak perlu hidangkan dalam kuantiti yang banyak. Kanak-kanak hanya makan suku atau separuh saja daripada saiz orang dewasa. Biarkan anak menikmati dalam kuantiti yang sedikit dahulu. Apabila si manja suka dan serasi, mungkin dia akan menikmatinya dengan mudah selepas itu.

3# Kreatif dalam menyediakan hidangan

Salah satu seni yang para ibu patut belajar – seni menghias makanan dengan kreatif. Ia boleh menimbulkan minat anak untuk makan dan rasa teruja untuk mencuba makanan baru. Mesti best !

images (6)

4# Jangan beri anak terlalu banyak pilihan

Boleh memberikan anak peluang untuk membuat pilihan, tetapi haruslah ada hadnya kerana anak mungkin akan kerap pilih makanan yang dia sukai sahaja.

Contoh salah : ” Ummi nak masak makan malam. Adik nak makan apa hari ini ? ”

Contoh betul : ” Ummi nak masak makan malam. Adik nak makan ayam atau ikan ? ”

5# Libatkan anak dalam proses penyediaan makanan

Sesekali, libatkanlah anak-anak dalam proses penyediaan makanan. Ajak anak beli groceries dan masak bersama. Tentu sekali anak-anak rasa teruja untuk makan apa yang mereka usahakan tadi !

download (13)

6# Berikan supplemen dan vitamin

Pengambilan supplemen ( makanan tambahan ) dan vitamin bukanlah sesuatu yang asing dalam kehidupan kini. Jika ibu ayah terlalu bimbangkan kekurangan khasiat dan nutrisi dalam diet harian anak-anak, ibu ayah boleh menggantikannya dengan supplemen supaya anak mendapat nutrisi yang secukupnya.

Semestinya pilihan saya adalah Meal Shakes Shaklee untuk si manja :) Rasa vanilla yang sedap, memang meningkatkan selera anak tau.

images (7)

download (14)

Untuk pertanyaan dan tempahan, boleh hubungi :

Aimie Suyat ( ID 1161055 )

Personal FB : Aimie Suyat

Page FB : ummiohsemdotcom

Page FB 2 : Kedai Vitamin Hulu Langat

aimie_suyat@yahoo.com

013 2293413

Pengedar Shaklee Kawasan Hulu Langat

POS LAJU dan GDEX ke seluruh Malaysia

Cuaca Panas Melampau, Bagaimana Menghadapinya ?

Sudah beberapa bulan negara tanah tumpah darah ini dilanda El-Nino. Panas dan terik melampau adakalanya. Rumput hijau bertukar kuning, tanah kering gersang, pokok-pokok ada yang mati kerana tidak mendapat bekalan air yang cukup.

Cuaca panas begini, jika tidak berjaga-jaga boleh mengakibatkan STROK HABA iaitu paras suhu badan mencecah 40.5 darjah celcius. Ia boleh mengundang komplikasi kepada sistem saraf otak. Bahaya tau !

BAGAIMANA MENGHADAPI CUACA PANAS ?

1# Banyakkan minum air kosong

download (11)

Pastikan diri kita, anak-anak dan keluarga minum air kosong secukupnya. Jadi, pastikan bekalan air cukup di rumah anda.

2# Hadkan aktiviti di luar rumah

Jika tiada keperluan mendesak, duduk sahaja di rumah. Berada di dalam rumah bukanlah satu alasan tidak boleh beraktiviti, namun ada aktiviti bersesuaian yang boleh dilakukan tanpa keluar rumah. Lebihkan masa dengan anak-anak dengan membaca buku, mewarna, bermain play dough, melukis, memasak dan sebagainya. Hargai bonding time anda !

download (10)

3# Pakai pakaian yang longgar dan berwarna terang

Pemilihan pakaian juga sangat penting ketika musim panas ini. Pilih pakaian daripada fabrik kapas yang mampu menyerap peluh dengan baik, longgar supaya udara mudah masuk, dan berwarna terang.

Elakkan memakai pakaian berlapis-lapis kerana ia boleh menyebabkan panas terperangkap di dalam badan. Jaga kesihatan ya !

4# Guna kipas atau pendingin hawa

Gunakan kemudahan yang ada untuk menyejukkan badan iaitu kipas atau pendingin hawa. Elakkan berada di tempat yang panas terlalu lama kerana dikhuatiri memudaratkan.

5# Minum minuman isotonik

Minuman isotonik boleh menggantikan garam yang hilang akibat berpeluh yang banyak. Untuk mengekalkan kesegaran, kami sekeluarga minum air isotonik Performance Drink Shaklee. Ia mencegah dehidrasi, memberikan tenaga kepada otot dan sel dengan cepat, serta meningkatkan daya ketahanan badan. Memang sangat sedap dibancuh sejuk !

download (9)

Ini Tips Kekal Sihat di Musim Panas oleh Kementerian Kesihatan Malaysia :

tips sihat musim panas

Bersama menjaga kesihatan diri dan orang tersayang , ya :)

Aimie Suyat ( ID 1161055 )

Personal FB : Aimie Suyat

Page FB : ummiohsemdotcom

Page FB 2 : Kedai Vitamin Hulu Langat

aimie_suyat@yahoo.com

013 2293413

Pengedar Shaklee Kawasan Hulu Langat

POS LAJU dan GDEX ke seluruh Malaysia

3 Rahsia Atasi Rasa Kejang Dan Kebas Ketika Hamil

Rasa kejang dan kebas dalam tempoh kehamilan adalah perkara biasa. Namun begitu, ianya tidak harus dibiarkan kerana mengganggu keselesaan ibu hampir sepanjang masa. Ditambah dengan sakit pinggang dan lenguh-lenguh badan, tentunya ia bukan sesuatu yang menyenangkan, kan ?

Saya mengalami masalah yang sama semasa mengandungkan anak sulung – Maryam Azra. Tengah tidur, kaki kejang macam kena tarik. Kalau ada suami di sebelah, bolehlah dikejutkan. Kalau suami kebetulan bertugas di luar, memang menangislah menahan sakit. Masuk 24 minggu kehamilan juga, saya rasa kebas-kebas di tangan. Nak genggam susah, tak berani nak angkat barang sebarangan. 

Bila dirujuk kepada doktor, ia adalah perkara yang biasa bagi ibu hamil. Tambahan lagi usia kandungan yang makin membesar. Rasa kejang dan kebas itu juga salah satu puncanya adalah – kekurangan kalsium.

Kalsium ibu turut diserap oleh bayi di dalam kandungan, menyebabkan ibu boleh kekurangan kalsium. Doktor sarankan supaya tambahkan kalsium melalui diet harian atau yang mudah dengan mengambil pil kalsium.

3 RAHSIA ATASI KEJANG DAN KEBAS KETIKA HAMIL :

1# Urutan

Woman_Receiving_Leg_Massage_42-16915198

Urutan ringan boleh dilakukan di bahagian peha dan kaki termasuklah betis. Urutan boleh melegakan sakit akibat kejang ketikak hamil. Andainya sukar melakukan sendiri, jangan segan minta tolong Encik Suami ya :)

2# Rehat dengan cukup

Ibu hamil memerlukan rehat yang cukup setiap hari. Jangan paksa diri untuk melakukan kerja di luar kemampuan. Banyak berehat bukan bermaksud malas, tetapi berjaga-jaga untuk memastikan kandungan sentiasa selamat. Lakukan aktiviti santai dan menenangkan di rumah seperti membaca majalah dan menonton tv.

download (8)

3# Minum susu atau pil kalsium

Susu merupakan salah satu sumber kalsium yang mudah diperolehi. Ibu hamil memerlukan 1200mg hingga 1300mg kalsium setiap hari.

Saya prefer susu segar berbanding susu tepung. Tapi lama-lama muak juga nak telan susu. Jadi alternatif yang mudah saya telan saja pil kalsium Shaklee iaitu OSTEMATRIX.

Alhamdulillah, saya consume Ostematrix sejak awal kehamilan anak yang kedua, masalah kejang dan kebas tiada ! Best sangatttt ~ Hanya telan 4 biji sebelum tidur, dengan izinNya bangun pagi rasa segar dan dah takde lenguh-lenguh badan. Sebab tue sampai sekarang saya memang tak tinggalkan Cik Oste nie :)

SUMBER KALSIUM TERBAIK : OSTEMATRIX SHAKLEE

Slide20

Kandungan Ostematrix yang lengkap dengan kalsium, magnesium dan vitamin D sangat membantu ibu hamil dari mengalami kejang dan kebas. Selain itu, ia juga membantu dari mengelakkan dari sakit pinggang kronik yang biasa dialami oleh ibu hamil.

480133_426453750771367_1055471859_n

TESTIMONI

12717183_1096119437086874_7309867574533742477_n

Saya sangat-sangat mengesyorkan ibu hamil supaya konsisten dengan pengambilan Ostematrix ini. Rasakanlah perubahannya !

Lagi satu yang best, Ostematrix ini juga boleh diambil selepas bersalin iaitu dalam tempoh menyusukan anak. Jangan kerana nak anak sihat menyusu badan, ibu tidak menjaga kesihatan badan – rambut gugur, gigi goyang, tulang rapuh. Oh, mimpi ngeri tau !

Sebotol Ostematrix Shaklee hanya RM 61 ( 120 caplets )

Untuk pertanyaan dan tempahan, boleh hubungi :

Aimie Suyat ( ID 1161055 )

Personal FB : Aimie Suyat

Page FB : ummiohsemdotcom

Page FB 2 : Kedai Vitamin Hulu Langat

aimie_suyat@yahoo.com

013 2293413

Pengedar Shaklee Kawasan Hulu Langat

POS LAJU dan GDEX ke seluruh Malaysia

 

Resepi Ayam Yang Patut Ibu Cuba

Sebagai seorang ibu kepada anak-anak dan seorang isteri kepada suami, tentu ayat ” Nak masak apa hari ini ? ” sentiasa berlegar dalam ruang fikiran. Tidak kira anda seorang suri rumah mahu pun ibu berkerjaya.

Biasanya weekdays saya akan masak simple je.
Nak makan sedap, weekends boleh berlama-lama sikit di dapur.

Saya nak share resepi Ayam Grill Ala Nandos yang suami dan adik beradik saya suka :)
Resepinya mudah dan tak renyah. Boleh masak hujung minggu dengan keluarga. Bagi chance anak-anak bereksperimen dan membantu kita di dapur.

Al-maklum lah, sekarang semuanya pakat naik harga.
Kalau makan di luar, RM20 per pax tak boleh lari.
Beli bahan mentah seekor ayam – boleh makan 5/6 orang.
Kan dah jimat di situ !

Ok, meh kita story tentang bahan dan resepi.

AYAM GRILL ALA NANDOS

Bahan :
1. 1 ekor ayam ( potong 4 @ 8 pun boleh )
2. Sos Nandos – garlic
3. Perahan lemon ( 1/2 biji pun cukup )
4. Lada hitam / sulah
5. Garam secukup rasa

Caranya :
1. Gaulkan kesemua bahan di atas. Perap dalam 10 – 20 minit.

2. Letak ayam atas grill pan. Kalau takde grill pan, atas pan ajaib pun boleh. Asalkan tak melekat.

3.Grill selama 6-8 minit untuk sebelah bahagian. Api haruslah sederhana, kalau api besar ‘ geseng ‘ nanti orang Jawa cakap :)

Tukar pula sebelah bahagian lagi untuk 6-8 minit. ( Jangan kerap terbalikkan ayam, nanti kurang cantik ! )

4. Dah siap, masukkan ke dalam oven pula selama 10 minit dengan suhu 180 api atas bawah untuk pastikan ayam benar-benar masak.

5. Angkat dan hias ikut cita rasa.
Sedap makan dengan fresh salad + sos Nandos garlic :)
Nak tambah yang lain2, terpulang ikut cita rasa anak tekak masing-masing.

Tadaaaa …

FB_IMG_1458018537979

Nota kaki :
Saya suka guna sos Nandos nie sebab – rendah carb :)
Sedap pun ye jugak !

Selamat mencuba ya, masak dengan penuh kasih sayang !

Aimie Suyat ( ID 1161055 )

Personal FB : Aimie Suyat

Page FB : ummiohsemdotcom

Page FB 2 : Kedai Vitamin Hulu Langat

aimie_suyat@yahoo.com

013 2293413

Pengedar Shaklee Kawasan Hulu Langat

POS LAJU dan GDEX ke seluruh Malaysia

Ajar Anak Gosok Gigi, Bagaimana Caranya ?

Ajar anak perkara baru merupakan satu cabaran buat ibu dan ayah. Lebih-lebih lagi ia melibatkan kebersihan dan kekemasan diri. Tentunya anak mengambil sedikit masa untuk membiasakan diri dengan rutin baru mereka. Jadi, ibu dan ayah sila bertenang ye ! :)

Amalan menggosok atau memberus gigi sememangnya satu perkara yang perlu dipupuk dan diajar dari kecil. Jika tidak dibiasakan, alamatnya semakin liat nanti. Sedar tak sedar, gigi anak dah rosak. Tak ke haru ?

Bagi ibu ayah yang beri anak minum air manis, gula-gula, coklat, atau junk food memang WAJIB ajar dan ajak anak membersihkan gigi dan mulut. Kebersihan kan sebahagian daripada Iman :)

AJAR ANAK GOSOK GIGI, BAGAIMANA CARANYA ?

download (6)

Cara 1# Belikan berus gigi cantik dan menarik

images (4)

Untuk memikat hati anak, tentu ada caranya. Secara fitrah, anak-anak sukakan benda yang comel, menarik, dan warna-warni.

Terdapat banyak berus gigi comel di pasaran. Biasa anak-anak suka yang ada gambar animasi kesukaan mereka, contoh Upin Ipin, Superman, Hello Kitty, Princess dan sebagainya.

Tentu lebih semangat dan seronok anak-anak nak belajar gosok gigi !

Cara 2# Ibu atau Ayah gosok gigi bersama anak

Dalam kehidupan seharian, anak-anak banyak meniru apa yang ibu ayah lakukan dan cakapkan. Jadi, sertailah aktiviti menggosok gigi dengan anak-anak. Beritahu bagaimana memberus gigi dengan betul, bagaimana menggunakan ubat gigi dan perkara yang berkaitan dengannya.

Automatik anak akan faham dan tahu, bukan dia sahaja yang perlu menggosok gigi. Semua orang gosok gigi :)

images (5)

Cara 3# Gosok gigi melihat cermin

Ini adalah salah satu cara untuk menarik minat anak menggosok gigi. Ibu ayah boleh perhatikan, bermacam memek muka akan muncul nanti bila anak menggosok gigi melihat cermin.

girl_brushing_teeth

Berikan pengalaman baru untuk mereka, secara tak langsung mereka rasa gembira dengan rutin baru.

Cara 4# Bercerita dan tonton video berkaitan menggosok gigi

Banyak video dan cerita tentang amalan menggosok gigi. Pilih satu yang bersesuaian dan cerita/tonton bersama anak.

download (7)

Salah satu video favourite anak dara saya Maryam Azra (2.3 tahun ) ialah lagu Brushy Brush Sesame Street. Siap bawa berus gigi depan laptop, menyanyi sambil berus gigi. Kalau dulu, liat sangat nak suruh buka mulut gosok gigi tau !

Selamat mencuba :)

Aimie Suyat ( ID 1161055 )

Personal FB : Aimie Suyat

Page FB : ummiohsemdotcom

Page FB 2 : Kedai Vitamin Hulu Langat

aimie_suyat@yahoo.com

013 2293413

Pengedar Shaklee Kawasan Hulu Langat

POS LAJU dan GDEX ke seluruh Malaysia